Seat Ibiza (Type 6F) - Instructieboekje (2017-2024): Zuinig en milieubewust rijden

Het brandstofverbruik, de milieuverontreiniging en de slijtage van de motor, remmen en banden hangen in grote mate van uw rijgedrag af. Als u een anticiperend en zuinig rijgedrag aanneemt, kan het brandstofverbruik met 10-15% worden gereduceerd. Hierna geven wij u enkele tips met de bedoeling u te helpen de vervuiling te verminderen en tegelijkertijd geld te besparen.

Actief cilinderbeheer (ACT)* Naargelang de uitrusting van de wagen kan het actieve cilinderbeheer (ACT) automatisch een aantal cilinders van de motor uitschakelen indien de rijsituatie niet veel vermogen vergt. Tijdens de uitschakeling wordt er geen brandstof in de betreffende cilinders gespoten, waardoor het totaal brandstofverbruik verminderd kan worden. Het aantal actieve cilinders kan op het display van het instrumentenpaneel weergegeven worden.

Anticiperend rijden Bij het accelereren verbruikt een wagen de meeste brandstof. Door anticiperend te rijden hoeft u minder te remmen en dus ook minder te accelereren. Laat de wagen, indien mogelijk, met ingeschakelde versnelling uitrijden als u ziet dat u bijvoorbeeld een rood stoplicht nadert. Het remeffect dat op deze wijze verkregen wordt, beschermt remmen en banden tegen slijtage; de emissies en het brandstofverbruik worden tot nul verlaagd (uitschakeling door inertie).

Energiebesparend schakelen Een effectieve manier om brandstof te besparen is om vroeg op te schakelen. Wie zo lang mogelijk in dezelfde versnelling rijdt, gebruikt onnodig veel brandstof.

Handgeschakelde versnellingsbak: schakel zo snel mogelijk van de eerste naar de tweede versnelling. Aanbevolen wordt om, indien mogelijk, bij een toerental van 2.000 naar een hogere versnelling te schakelen. Schakel de op het instrumentenpaneel "aangegeven aanbevolen versnelling".

Volgas vermijden Aangeraden wordt niet met de toegestane maximumsnelheid van uw wagen te rijden.

Brandstofverbruik, emissie van schadelijke stoffen en rijgeluiden nemen bij hoge snelheden meer dan evenredig toe. Verlagen rijden bespaart brandstof.

De motor zo min mogelijk stationair laten draaien In de file, bij gesloten spoorwegovergangen en bij verkeerslichten die vrij lang op rood staan, de motor afzetten. Als de motor 30-40 seconden niet draait, is de besparing aan brandstof al groter dan de extra hoeveelheid brandstof die nodig is om de motor opnieuw te starten.

Tijdens het stationair draaien duurt het heel lang voordat de motor op bedrijfstemperatuur is. Tijdens het warmdraaien zijn echter de slijtage en de uitstoot van schadelijke stoffen bijzonder hoog. Daarom na het starten direct wegrijden. Hoge toerentallen vermijden.

Regelmatig onderhoud Regelmatige onderhoudswerkzaamheden, met name voordat u op reis gaat, garanderen u dat u niet meer dan de noodzakelijke brandstof zult verbruiken. Regelmatig onderhoud van uw wagen heeft niet alleen een positieve invloed op de verkeersveiligheid en de waardevastheid van uw wagen, maar ook op het brandstofverbruik.

Een slecht afgestelde motor kan tot een brandstofverbruik leiden dat tot 10 % hoger is dan normaal!

Korte ritten mijden Om het verbruik en de emissie van verontreinigende gassen te vermijden moeten de motor en de zuiveringsinstallatie voor uitlaatgassen de optimale bedrijfstemperatuur bereikt hebben.

Bij koude motor is het brandstofverbruik relatief gezien veel hoger. De motor komt pas op bedrijfstemperatuur en het verbruik normaliseert zich pas wanneer ca. vier kilometer gereden zijn. Korte afstanden daarom zo mogelijk vermijden.

Bandenspanning controleren Zorg er altijd voor dat de banden de juiste spanning hebben om brandstof te besparen.

Een enkele bar (14,5 psi / 100 kPa) onvoldoende spanning kan het brandstofverbruik met 5% doen toenemen. Te lage bandenspanning leidt bovendien door de verhoogde rolweerstand tot een sterkere slijtage van de banden en heeft een negatieve invloed op het rijgedrag.

Bandenspanning altijd bij koude banden controleren.

Niet het hele jaar met winterbanden rijden, want dat kost tot 10% meer brandstof.

Onnodig gewicht vermijden Omdat elke kilogram meer gewicht het brandstofverbruik verhoogt, is het lonend om de bagageruimte te controleren op onnodige ballast.

Vaak blijft voor het gemak ook een dakdragersysteem gemonteerd, hoewel dit niet meer gebruikt wordt. Door de hogere luchtweerstand verbruikt uw wagen met onbeladen dakdragersysteem bij een snelheid tussen 100 km/u (62 mph) en 120 km/u (75 mph) ongeveer 12% meer brandstof dan normaal.

Stroom besparen De motor drijft de dynamo aan en hierdoor wordt stroom opgewekt; daarom heeft de benodigde stroom ook een hoger brandstofverbruik tot gevolg. U dient daarom de elektrische apparatuur uit te schakelen als u deze niet meer nodig heeft. Apparaten met een hoog verbruik zijn bijvoorbeeld de aanjager op hoge snelheid, de achterruitverwarming of de stoelverwarming*.

Let op
  • Wanneer uw wagen is voorzien van een Start/Stop-systeem, is het raadzaam dit systeem niet uit te schakelen.
  • Wanneer u sneller rijdt dan 60 km/u (37 mph), is het raadzaam de ruiten te sluiten.
  • Laat tijdens het rijden uw voet niet op het koppelingspedaal rusten. Zelfs door een lichte druk op het koppelingspedaal kan de koppelingsplaat al gaan slippen. Daardoor stijgt niet alleen het brandstofverbruik, maar kan ook de voering van de koppelingsplaat verbranden wat kan leiden tot ernstige schade.
  • Houd op een helling uw wagen niet stil door de koppeling te laten slippen, maar gebruik in plaats daarvan het rempedaal of eventueel de handrem met de knop op het uiteinde ingedrukt. Wanneer u de koppeling laat slippen, stijgt het brandstofverbruik en kan de koppelingsplaat beschadigd raken.
  • Schakel in een afdaling tijdig terug om af te remmen op de motor. Het brandstofverbruik wordt gereduceerd tot "nul" en de remmen worden gespaard.

    Milieu-aspecten

    Bij de constructie, materiaalkeuze en fabricage van uw nieuwe SEAT speelt milieubescherming een beslissende rol. Constructieve maatregelen ten behoeve van recycling Demontage-vriendelijk ont ...

    Motorregeling en uitlaatgasreinigingssysteem

    ...

    Zie ook:

    Citroen C3 (SX/SY) - Instructieboekje (2016-2024). Algemeen
    12V-loodaccu Accu's bevatten giftige stoffen zoals zwavelzuur en lood. Ze moeten worden verwerkt conform de regelgeving en mogen in geen geval met het huishoudelijke afval worden weggegooid. ...

    Seat Ibiza (Type 6F) - Instructieboekje (2017-2024). Dimlicht
    Afb. 114 In de motorruimte: de afdekking verwijderen. Afb. 115 In de motorruimte: lampje dimlicht. Motorkap openen. De band afb. 114  1 verplaatsen in pijlrichting en de kap ...

    Modellen:

    Alle rechten voorbehouden. © | compacteklasse.nl 2022 - 2024