Seat Ibiza (Type 6F) Instructieboekje (2017-2024): Frontale botsingen en natuurkundige wetten

Afb. 101
Afb. 101 De niet-vastgegespte bestuurder vliegt naar voren.

Afb. 102
Afb. 102 De niet-vastgegespte passagier op een zitplaats achterin vliegt naar voren op de vastgegespte bestuurder.

Het natuurkundige principe van een frontale botsing is gemakkelijk te verklaren: zodra de wagen in beweging is gekomen, ontstaat zowel bij de wagen als bij de inzittenden van de wagen bewegingsenergie, de zogenaamde "kinetische energie".

De kracht van de "kinetische energie" is sterk afhankelijk van de snelheid van de wagen, het gewicht van de wagen en van de inzittenden.

Hoe hoger de snelheid en hoe groter het gewicht, des te meer energie moet er bij een botsing worden "geabsorbeerd".

De snelheid van de wagen is echter de belangrijkste factor. Als bijv. de snelheid wordt verdubbeld van 25 km/u (15 mph) naar 50 km/u (30 mph), wordt de overeenstemmende kinetische energie verviervoudigd! Omdat de inzittenden van de wagen in ons voorbeeld geen veiligheidsgordels dragen, wordt bij een botsing tegen een muur de totale bewegingsenergie van de inzittenden van de wagen alleen door de botsing afgebouwd.

Zelfs als u niet sneller rijdt dan 30 km/u (19 mph) en 50 km/u (30 mph), komen er bij een botsing krachten vrij op het lichaam die al snel een ton (1.000 kg) kunnen overschrijden.

De op uw lichaam werkende krachten worden bij hogere snelheden zelfs nog sterker.

Inzittenden van de wagen die hun veiligheidsgordels niet hebben omgegespt, zijn dus niet met de wagen "verbonden". Bij een frontale botsing zullen deze personen dus met dezelfde snelheid verder bewegen als waarmee de wagen zich voor de botsing heeft bewogen! Dit voorbeeld geldt niet alleen voor frontale botsingen, maar ook bij alle andere soorten botsingen en aanrijdingen.

Al bij lage botssnelheden komen op het lichaam krachten vrij die niet meer met de handen kunnen worden afgeweerd. Bij een frontale botsing worden niet-vastgegespte inzittenden naar voren geslingerd en stoten zij ongecontroleerd tegen delen in het interieur, zoals b.v. het stuurwiel, het dashboard en de voorruit afb. 101.

Ook voor inzittenden op de zitplaatsen achterin is het belangrijk de gordel juist om te gespen omdat zij bij een aanrijding ongecontroleerd door de wagen worden geslingerd.

Een niet-vastgegespte passagier op een zitplaats achterin brengt niet alleen zichzelf, maar ook de bestuurder en/of voorpassagier die voorin zitten in gevaar afb. 102.

    Belangrijke veiligheidsaanwijzingen voor het gebruik van de veiligheidsgordels

    De veiligheidsgordel altijd dragen zoals in dit hoofdstuk is beschreven. Zorg ervoor dat de veiligheidsgordels altijd kunnen worden omgegespt en niet zijn beschadigd. ATTENTIE Als u ...

    Hoe worden veiligheidsgordels goed vastgegespt?

    Veiligheidsgordel vast- en losgespen Afb. 103 De slotgesp van de veiligheidsgordel aanbrengen en verwijderen. Afb. 104 Verloop van de gordelband bij zwangere vrouwen. Veiligheidsgordels omges ...

    Zie ook:

    Seat Ibiza (Type 6F) Instructieboekje (2017-2024). Grote wieldoppen
    Afb. 81 Grote wieldop verwijderen. Om bij de wielbouten te komen, moeten de grote wieldoppen verwijderd worden. Verwijderen Trek de grote wieldop met de draadbeugel van het wiel los afb. ...

    Peugeot 208 Instructieboekje (2012-2019). Laatste nummers bellen
    Druk op Telefoon om de hoofdpagina weer te geven. of TEL of Houd de toets op het stuurwiel enige tijd ingedrukt. Selecteer "Oproepen". Selecteer het gewenste contact in de weerg ...

    Modellen:

    Alle rechten voorbehouden. © | compacteklasse.nl 2022 - 2024