Seat Ibiza: Keuzehendelvergrendeling

Afb. 182 Keuzehendelvergrendeling.
Afb. 182 Keuzehendelvergrendeling.

De keuzehendelvergrendeling voorkomt dat per ongeluk een rijstand wordt ingeschakeld en de wagen daarbij onbedoeld in beweging komt.

De keuzehendelvergrendeling wordt als volgt uitgeschakeld:

  • Contact inschakelen.
  • Rempedaal intrappen en tegelijkertijd vergrendelknop ingedrukt houden in de richting aangegeven met de pijl afb. 182.

Automatische keuzehendelvergrendeling Als het contact is ingeschakeld, is de keuzehendel vergrendeld in de standen P en N. Om de hendel te ontgrendelen, moet u het rempedaal intrappen en tegelijk op de ontgrendelingsknop drukken als de keuzehendel in stand P staat. Ter informatie voor de bestuurder verschijnt op het display de volgende melding als de keuzehendel in de stand P of N staat:

Bij het inschakelen van een rijstand bij stilstand: rem intrappen.

De vergrendeling van de hendel werkt enkel met stilstaande wagen bij een snelheid tot 5 km/u (3 mpu). Bij een snelheid hoger dan 5 km/u (3 mpu) wordt de vergrendeling van de hendel in stand N automatisch uitgeschakeld.

Bij snel schakelen via stand N (bijvoorbeeld van R naar D) wordt de keuzehendel niet vergrendeld.

Hierdoor wordt bijvoorbeeld het "losschommelen" bij vastgereden wagen mogelijk.

Als de hendel bij niet-ingetrapt rempedaal langer dan ongeveer twee seconden in stand N staat, wordt de keuzehendel vergrendeld.

Vergrendelknop De vergrendelknop in de keuzehendel voorkomt het per ongeluk inschakelen van bepaalde keuzehendelstanden. Als u de vergrendelknop indrukt, wordt de keuzehendelvergrendeling opgeheven.

Uittrekblokkering contactsleutel De sleutel kan na het uitschakelen uit het contact worden getrokken wanneer de keuzehendel in stand P staat. Zolang de contactsleutel niet in het contactslot zit, is de keuzehendel in stand P geblokkeerd.

Let op
  • Als de blokkering van de keuzehendel niet aangrijpt, is er een storing opgetreden. De transmissie blijft ontkoppeld om te voorkomen dat de wagen plotseling in beweging komt. Ga als volgt te werk om de keuzehendel te laten blokkeren:
    • Met 6-versnellingenbak: trap het rempedaal in en laat dit weer los.
    • Met 7-versnellingenbak: trap het rempedaal in. Plaats de keuzehendel in de stand P of N en kies vervolgens een rijstand.
  • Als de wagen noch vooruit, noch achteruit rijdt, ondanks dat een rijstand is gekozen, ga dan als volgt te werk:
    • Als de wagen niet in de gewenste richting rijdt, heeft het systeem de rijstand waarschijnlijk niet correct ingeschakeld. Trap het rempedaal in en schakel de rijstand opnieuw in.
    • Als de wagen nog steeds niet in de gewenste richting rijdt, is er sprake van een systeemstoring. Roep hulp van specialisten in en laat het systeem nakijken.

    Inleiding

    De wagen is met een schakelbak met elektronische regeling uitgerust. De krachtoverbrenging tussen motor en versnellingsbak gebeurt via twee onafhankelijke koppelingen. Deze vervangen de koppelom ...

    Schakelen met Tiptronic-modus

    Afb. 183 Middenconsole: schakelen met tiptronic. Afb. 184 Stuurwiel: hendels voor automatische transmissie. In wagens met een automatische transmissie kunt u met het tiptronic-systeem handma ...

    Zie ook:

    Citroen C3. Toevoer van buitenlucht/ luchtrecirculatie
    De toevoer van buitenlucht voorkomt het beslaan van de voorruit en zijruiten. De recirculatie van de interieurlucht dient om de toevoer van buitenlucht bij stank en stofoverlast af te sluiten. De ...

    Hyundai i20. Waarschuwingslicht en boodschap
    Wanneer de LDWS niet goed werkt, zal het waarschuwingslampje branden en de waarschuwingsboodschap gedurende een paar seconden oplichten. Wij raden u aan zich tot een erkende HYUNDAI-dealer ...

    Modellen:

    Alle rechten voorbehouden. © | compacteklasse.nl 2022 - 2024