Seat Ibiza (Type 6F) Instructieboekje (2017-2024): Inleiding tot thema

Afb. 191
Afb. 191 Op het display van het instrumentenpaneel: voorwaarschuwingsaanwijzingen.

Het doel van het noodremhulpsysteem is om frontale botsingen tegen bepaalde voorwerpen die in het traject van de auto liggen te vermijden, of de gevolgen ervan te minimaliseren.

Binnen de beperkingen met betrekking tot de omgeving en het systeem zelf, werkt de functie trapsgewijs afhankelijk van hoe kritiek de situatie is. Het waarschuwt eerst de bestuurder; indien die niet of te weinig reageert, wordt een zelfstandige noodremming uitgevoerd.

De functie is ontworpen om botsingen te vermijden tegen voertuigen die geparkeerd zijn of in dezelfde rijstrook en in dezelfde richting rijden, alsook voetgangers die het traject van de wagen dwars kruisen. Ze kan niet worden geactiveerd in andere gevaarlijke situaties.

De Front Assist-functie is actief binnen een interval van snelheden tussen 4 km/u (2,5 mpu) en 250 km/u (156 mpu). Naargelang de snelheid, de verkeerssituatie en het gedrag van de bestuurder worden sommige van de hierna beschreven subfuncties weggelaten om de algemene werking van het systeem te optimaliseren.

Front Assist is een rijhulpsysteem dat in geen geval de aandacht van de bestuurder kan vervangen.

Waarschuwing van de veiligheidsafstand Indien het systeem vaststelt dat er een gevaarlijke situatie is omdat de bestuurder te dicht bij de voorligger rijdt, wordt hij gewaarschuwd met een aanwijzing op het scherm van het instrumentenpaneel .

Het moment van de waarschuwing hangt af van het gedrag van de bestuurder en de verkeerssituatie.

Voorwaarschuwing (voorafgaande waarschuwing) Indien het systeem een mogelijke botsing met een voorligger vaststelt, kan de bestuurder worden gewaarschuwd met een geluidssignaal en een aanwijzing op het scherm van het instrumentenpaneel afb. 191.

Het ogenblik van de waarschuwing verschilt afhankelijk van de verkeerstoestand en het gedrag van de bestuurder. Tegelijkertijd wordt de wagen voorbereid voor het mogelijk noodremmen.

Kritische waarschuwing Indien de bestuurder niet reageert op de voorwaarschuwing (voorafgaande waarschuwing), kan het systeem actief ingrijpen op het remsysteem en kort remmen om de bestuurder te waarschuwen voor het dreigende botsingsgevaar.

Automatisch remmen Indien de bestuurder ook niet reageert op die kritische waarschuwing, kan het systeem een zelfstandige noodremming inleiden door de intensiteit van het remmen geleidelijk te verhogen naargelang hoe kritiek de situatie is.

Noodremmen ter ondersteuning van de bestuurder Het systeem kan vaststellen dat bij een dreigende botsing de bestuurder het rempedaal niet voldoende intrapt om de botsing te vermijden.

In dat geval wordt de intensiteit van het remmen automatisch verhoogd.

Door bepaalde omstandigheden van het rijden en beperkingen van de werking kan het systeem de botsing in sommige gevallen niet vermijden; het kan echter wel de gevolgen ervan aanzienlijk beperken door de snelheid en botsingsenergie te verlagen.

ATTENTIE Veiligheidsaanwijzingen in Waarschuwingssymbolen  in acht nemen.

 

ATTENTIE Het Front Assist-systeem kan de grenzen van de natuurkundige wetten niet overschrijden; het kan de bestuurder ook niet vervangen voor wat de controle over de auto en reactie op een mogelijke noodsituatie betreft.

 

ATTENTIE Besteed bij een noodwaarschuwing van Front Assist meteen aandacht aan de situatie en probeer de botsing te vermijden door te remmen of het obstakel te omzeilen.
  • Als de Front Assist niet werkt zoals beschreven in dit hoofdstuk (bv. indien het systeem verschillende keren onnodig ingrijpt), schakel het dan uit.
  • De snelheid en de veiligheidsafstand altijd aanpassen aan de voorligger afhankelijk van het zicht, het weer, het wegdek en het verkeer.
  • De Front Assist kan zelf geen ongevallen en ernstige letsel voorkomen.
  • In moeilijke rijsituaties kan de Front Assist uitzonderlijk waarschuwen en ingrijpen op de remmen zonder dat dit nodig is, zoals bijvoorbeeld in het geval van vluchtheuvels.
  • Als de werking van de Front Assist verstoord is, bijvoorbeeld door vuil of de ontregeling van de radarsensor, kan het systeem onnodige waarschuwingen zenden en ontoepasselijk ingrijpen op de remmen.
  • Front Assist reageert niet bij dieren, noch bij kruisende wagens of bij een tegemoetkomende wagen op dezelfde rijstrook.
  • Front Assist reageert ook niet bij voetgangers die dezelfde richting uitgaan of uit tegengestelde richting naderen op dezelfde rijstrook.
  • U moet als bestuurder altijd paraat zijn om de controle van de wagen over te nemen.
  • Wanneer de Front Assist remt, is het rempedaal "zwaarder".
  • Automatische ingrepen op de remmen van de Front Assist kunnen worden onderbroken door het koppelingspedaal of het gaspedaal in te trappen, of door te draaien aan het stuurwiel.

 

Let op
  • Bij ingeschakelde Front Assist, kunnen de aanwijzingen van het display van het instrumentenpaneel van andere functies verborgen zijn, bijvoorbeeld een binnenkomende oproep.
  • Wanneer de Front Assist remt, is het rempedaal "zwaarder".
  • Automatische ingrepen op de remmen van de Front Assist kunnen worden onderbroken door het koppelingspedaal of het gaspedaal in te trappen, of door te draaien aan het stuurwiel.
  • Front Assist kan de auto doen vertragen tot zelfs volledige stilstand. Het remsysteem doet de wagen echter niet permanent stilstaan.

    Trap het rempedaal in!

  • Als de Front Assist niet werkt zoals beschreven in dit hoofdstuk (bv. indien het systeem verschillende keren onnodig ingrijpt), schakel het dan uit. Laat het systeem door een gespecialiseerde werkplaats controleren.

    SEAT raadt u aan om daarvoor een SEAT-dealer te raadplegen.

    Noodremhulpsysteem (Front Assist)

    ...

    Radarsensor

    Afb. 192 Op de voorbumper: radarsensor. Op de voorbumper is een radarsensor ingebouwd om de verkeerssituatie te herkennen afb. 192 1 . Het zicht van de radarsensor kan belemmerd worden doo ...

    Zie ook:

    Peugeot 208 Instructieboekje (2012-2019). Elektrisch systeem
    Met behulp van dit systeem kan vanaf de bestuurdersplaats worden voorkomen dat beide achterportieren van binnenuit kunnen worden geopend. Activeren Druk bij ingeschakeld contact op deze toet ...

    Hyundai i20 (GB/IB) Instructieboekje (2014-2020). Kogeldruk
    Bij het trekken van een aanhanger zijn de kogeldruk en het maximaal toelaatbaar totaalgewicht (GVW) van belang. De kogeldruk mag maximaal 10% van het totale aanhangergewicht bedragen. De info ...

    Modellen:

    Alle rechten voorbehouden. © | compacteklasse.nl 2022 - 2024